6.7.09

Camera’s

Column: Wat een week!

Mijn complimenten deze week gaan naar de afdeling perscommunicatie van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Nog maar een paar jaar en dan ligt er een volledig cameranetwerk op de Nederlandse wegen. Met dit cameranetwerk kunnen automobilisten gevolgd worden van hun huis naar hun eindbestemming en terug. Exact kan de afstand berekend worden en de tijd waarin deze afstand is afgelegd. Als blijkt dat er (op delen van) de route te hard gereden wordt, kunnen één of meerdere bekeuringen uitgeschreven worden.

De afdeling perscommunicatie verwoordt het echter anders: “Automobilisten krijgen vanaf vandaag (maandag 6 juli 2009) sneller en betere informatie over de situatie op de Nederlandse wegen. Alle gegevens over files, werkzaamheden en omleidingen worden verzameld in een databank waarvan navigatiesystemen en verkeerscentrales gebruikmaken. Met de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) kan het verkeer tijdens de spits of bij incidenten of evenementen beter doorstromen”, aldus de perscommunicatiemedewerkers.

Alle informatiesystemen over ruim 5.500 kilometer aan snelwegen, provinciale wegen en grote doorgaande wegen van gemeenten, provincies en rijkswaterstaat zijn aan elkaar gekoppeld. De perscommunicatie laat weten: “De verkeerscentrales kunnen met de gegevens spitsstroken, verkeerslichten en matrixborden boven de weg efficiënter inzetten of adviesroutes voorleggen via digitale bermborden. Het systeem zal in de komende jaren worden uitgebreid.” Precies, en daar ligt ‘m de crux. Dat systeem wordt namelijk uitgebreid met een trajectcontrolesysteem dat het hele land beslaat. Stel: u rijdt om 02:00 uur ’s nachts op de snelweg, zonder dat er een automobilist in de buurt is. Op een deel van de snelweg is de maximum snelheid omlaag gebracht naar 70 kilometer per uur. Gewerkt wordt er echter geenszins. U matigt dus uw snelheid naar 90 of 100 kilometer per uur. Helaas: u mag met dank aan het cameranetwerk onverbiddelijk lappen.

Zondag 5 juli werd Roger Federer, na de winst op Andy Roddick in de Wimbledon-finale, nu ook officieel de beste tennisser aller tijden. Niet alleen heeft hij sinds zijn overwinning op Roland Garros op alle ondergronden minimaal een grand slam finale gewonnen, ook heeft hij het meeste aantal grand slamoverwinningen op zak (15). Toen Pete Sampras in 2002 afscheid nam als “Greatest Player ever”, kon niemand bevroeden dat zijn unieke record van 14 grand slamoverwinningen na slechts zeven jaar al weer gepasseerd zou zijn. Federer is de naam van de man die dat presteerde. Zal Rafael Nadal ooit nog Federer kunnen passeren in het aantal grand slamoverwinningen? Het lijkt mij twijfelachtig. Op dit moment is Nadal in feite sterker dan Federer, maar hij kampt met blessures. Daarnaast staat de volgende generatie keihard aan de poorten te rammen. Mannen als Djokovic en Murray, om er slechts enkele te noemen. Aan de top komen is een uitdaging, maar aan de top blijven is een meesterwerk.

Staatssecretaris De Jager (Financiën) meent ook dat de kiezer achterlijk is. Hij liet opschrijven: “Een volgend kabinet kan kijken naar lagere tarieven in de inkomstenbelasting, nu de jacht op zwart geld zoveel geld oplevert. Dit jaar hebben we al 187 miljoen euro met deze regeling binnengehaald.” Ja, en aan de andere kant wordt het geld met miljarden tegelijk in de bankensector gepompt. Slaap rustig verder, meneer De Jager.

In Nederland zijn de benzineprijzen het hoogst van heel Europa. “Maar dat komt niet omdat we woekerwinsten maken”, laat de sector weten. Het zou allemaal te maken hebben met belasting op belasting op belasting. Ammehoela. Ik heb de olieprijzen de afgelopen maanden bijgehouden en vergeleken met de benzineprijzen. In de tijd dat de olieprijzen van hun hoogste prijs met maar liefst 70% daalden, gingen de benzineprijzen aan de pomp met slechts 22% omlaag. Ondertussen zijn de olieprijzen weer met 30% gestegen en de benzineprijzen met 17%. Inderdaad, er zit een verschil tussen de (sterker) stijgende en dalende olieprijzen in verhouding tot de benzineprijzen. Maar duidelijk is wel dat de benzineprijzen minder snel dalen en sneller stijgen.

De term van de week: Digitale inloopavond.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen