22.6.11

Dierenliefde

Column: De waan(zin) van de week

Tijdens mijn stage in de Tsjechische Republiek in 1993, werd ik een keer uitgenodigd om het slachten van een varken te mogen ervaren. Op een zaterdagochtend moest ik om 05:00 uur uit de veren voor een treinreis van twee uur. Aangekomen op de eindbestemming, werd ik gastvrij onthaald met een kopje soep.

Mijn gastvrouw nodigde me daarna uit om naar buiten te gaan. Daar stonden vier mannen klaar met een varken. Het beest was met een touw aan een hek vast geknoopt. Drie van de mannen duwden tegen het varken aan totdat hij omviel, waarna ze bovenop hem bleven zitten. Een vierde man had een groot mes in zijn handen en sneed daarmee een deel van de varkenskeel door.

Het varken krijste luid, als een klein kind haast. Het mocht echter niets baten, want een van de slachters zorgde met behulp van pompbewegingen van een voorpoot ervoor dat het bloed uit het lichaam van het varken werd geduwd. Dat bloed werd opgevangen in pannen, om er later een gerecht van te maken. Minutenlang duurde de doodsstrijd van het varken. Op een gegeven moment vloeide het bloed wat minder snel, waarna de nek wat verder werd open gesneden. Het krijsen werd zo mogelijk nog harder, waarna het langzaam wegzakte. Op een bepaald moment zijn mijn gastvrouw: ‘Kaputt’ en inderdaad, enkele seconden later was het varken overleden en lag er enkel een karkas op de grond.

Waarom dit verhaal, beste bloglezer? Ik moest aan deze ervaring denken vanwege het voorstel van de Partij voor de Dieren om een verbod uit te vaardigen tegen het halal en koosjer slachten. Ik weet dat mijn Tsjechië-ervaring niets te maken heeft met koosjer of halal slachten, maar zinloos lijden van een dier is gewoon fout. Ik snap dat religieuze groeperingen hun 3.000-jaar oude traditie in stand willen houden, maar zo’n traditie kan ook aangepast worden aan de moderne tijd. Zo’n aanpassing is best mogelijk, als de betrokken partijen het ook zelf willen. Er heeft mij nog niemand uitgelegd, waarom een dier niet verdoofd mag zijn op het moment dat het geslacht wordt. Dit gebruik is drie millennia geleden ontstaan, in een tijd dat er geen aandacht was voor het dier als levend schepsel.

Het halal/koosjer slachten brengt bovendien een ander punt boven. Waarom mogen gelovigen wel dieren zonder verdoving slachten, maar is dit recht niet toegestaan aan agnosten? Dat is op z’n minst rechtsongelijkheid.

Overigens geniet ik nog steeds van mijn dagelijkse stukje vlees, beste blogger.

De afgelopen week zijn onder meer overleden:

Milivoj Asner (98): Kroatisch oorlogsmisdadiger
Mae Wheeler (77): Amerikaans jazz-zangeres
Larry “Wildman” Fischer (66): Amerikaans zanger en songwriter
Leo van Dongen (69): Nederlands wielrenner
Brian Haw (62): Brits vredesactivist
Christa Rosier (50): Nederlands omroepster
Ryan Dunn (34): Jackass-acteur
Maria Gomes Valentim (114): Braziliaans oudste mens ter wereld

Het woord van de week: AOWeg.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten