8.2.10

Gelijk

Column: De waan(zin) van de week

Weet u wat het leuke is aan (kritisch) schrijven? Af en toe krijg je nog gelijk ook. Jarenlang voelde ik me een schrijvende in een woestijn (vergeef me de woordspeling) wanneer ik het had over mijn scepsis aangaande de vermeende klimaatopwarming. Plotseling lijkt het of de hele wereld klimaatopwarmingsscepticus is geworden. En dat allemaal dankzij het broddelwerk van het IPCC, dat in 2007 een belangrijk klimaatrapport heeft uitgebracht dat vol met fouten, leugens en ongecheckte uitspraken staat. Mag ik nog een voorspelling doen? Over een paar jaar zal het IPCC luidruchtig aan de bel trekken om te waarschuwen voor het afkoelen van de aarde. Zo’n instantie moet zich toch in stand houden, nietwaar?

In januari 2008 opende staatssecretaris Sharon Dijksma (PvdA) de nieuwe vestiging van het P.C. Hooftcollege in Sassenheim, een school voor het voortgezet speciaal onderwijs. Op die dag interviewde ik haar en vroeg haar of het een goed idee zou zijn om speciale banen te creëren voor leerlingen die klaar zijn met het voortgezet speciaal onderwijs. Ik noemde deze banen de ‘Dijksmabanen’. Ze reageerde hierop met een hartgrondig: ‘Nee.’ Zie ook het artikel:
http://joepderksen.blogspot.com/search?q=Dijksma+opent+P.C.+Hooftcollege. Wat was er op 8 februari 2010 in het nieuws? “Gehandicapte jongeren moeten direct na schooltijd een baan krijgen, vindt staatssecretaris Dijksma. Ze dient een wetsvoorstel in waarin staat dat het voortgezet speciaal onderwijs ‘werkscholen’ moet vormen die een baangarantie geven. Dijksma denkt dat leerlingen sneller werk vinden als ze leren in de praktijk, op de werkplek.” Dus die Dijksmabanen komen er toch!

Verhoren

Hebt u ook de verhoren gevolgd van de commissie De Wit? Ik citeer uit mijn column van 9 april 2009: “De Nederlandse regering doet een onderzoek naar de kredietcrisis en de uitkomsten van dit onderzoek laten nog een jaar op zich wachten. Kan ik vanaf deze plek alvast een deel van de conclusies voorspellen? “Iedereen heeft, in meerdere of mindere mate, schuld aan deze crisis. De financiële instellingen, die teveel risico’s hebben genomen en producten en diensten leverden waarvoor een lage meerwaarde gold. De controlerende instanties, die niet tijdig aan de bel hebben getrokken. De aandeelhouders, die de bedrijven en instellingen opstuwen naar steeds meer winstresultaten voor de korte termijn. De Nederlandse overheid, die eerder had moeten ingrijpen. De spaarders, die niet voor een half procent hoger, hun miljoenen op een niet-Europese bank hadden moeten zetten.” Ik vrees dat de uiteindelijke slotsom zal zijn dat iedereen een beetje schuld heeft en dat daardoor niemand echt verantwoordelijk kan worden gesteld.” Van harte hoop ik dat ik ongelijk zal krijgen.

Subsidieaanvraag

Wat was er verder in het nieuws? Den Bosch weert botsauto’s, het leukste tijdverdrijf van de kermis. De schiettent en de gokkasten mogen wel blijven staan. Ex-Tweede Kamerlid Wijnand Duyvendak (Groen Links) heeft zijn zakken flink gevuld met een subsidie van 300.000 euro om een klimaatevenementje te organiseren. Waar kan ik mijn subsidieaanvraag indienen? Ik heb een goed idee. Het is noodzakelijk om de discussie te starten over de afkoeling van de aarde. Een mooie titel heb ik al voor deze activiteit: ‘Hold the cold’. Da’s weer wat anders dan ‘Beat the heat’.

De dierenbescherming in Klazienaveen is momenteel bezig om heel veel geitenwollen sokken te eten. Vol afschuw spraken zij enkele weken geleden over een kat die zou zijn gestorven doordat een rotje in het achterwerk van dat beestje tot ontploffing zou zijn gebracht. Enkele uitspraken van Yvon Veldhoen van de Dierenbescherming Zuid-Oost Drenthe: ‘Dit kan niet per ongeluk gegaan zijn. Hier is boze opzet in het spel geweest. We hebben aangifte gedaan en willen dat de daders worden gestraft. We zijn er doodziek van.” Nu blijkt dat het katje overreden is geweest door een auto. De dierenbescherming laat weten: ‘We betreuren het dat er een verkeerd beeld is gevormd over de dood van de poes’. Precies: eerst denken en dan pas schreeuwen.

De Wet van Derksen: Als er een auto voor je de weg opgaat, rijdt die altijd langzamer dan je eigen kruissnelheid.

De afgelopen week zijn onder meer overleden:

Jaap van der Poll (95): Nederlands atleet
Justin Mentell (27): Amerikaans acteur
Raymond Wang Chong Lin (88): Chinees bisschop
Jacques de Grave (67): Belgisch politicus
Regina van Saksen-Meiningen (85): Duits prinses
Kostas Axelos (85): Grieks filosoof
Hans Mortel (53): Nederlands muziekproducent
Ian Carmichael (89): Brits acteur
Jan Jongepier (66): Nederlands handballer
Franco Ballerini (45): Italiaans wielrenner

Woord van de week: Afbraaktarieven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten