De auto staat algemeen bekend als de heilige koe, waar de eigenaar maar geen afstand van wil nemen. Het openbaar vervoer, en dan met name de megalomaan grote bussen en plannen voor nieuwe busbanen, tramlijnen of ‘Hoogwaardig Openbaar Vervoer’ (HOV) verbindingen, past in dezelfde categorie; de heilige olifant.
Het Openbaar Vervoer was een goed idee in de 19de eeuw, toen de mensen nog geen eigen auto hadden. Maar het busverkeer kan niet op tegen de concurrentie van de auto en moet zo langzamerhand geminimaliseerd worden. Eerst moet de gebruiker zich door weer en wind naar een bushalte toe worstelen, waarna hij gebracht wordt naar een plek waar hij niet wil zijn. En dan moet je nog geluk hebben, dat de bus niet te laat, te vroeg of helemaal niet rijdt.
Hele generaties aan bestuurders, al dan niet op het niveau van de provinciale overheid, dromen er echter van om de grondlegger te zijn van weer een nieuw openbaar vervoerverbinding. Alles moet wijken om hun ‘visie’ te realiseren. Het maakt hen niet uit dat er totaal geen behoefte aan nog meer busverkeer is en dat de overige, al overbelaste, verkeersstromen nog meer in het geding komen.
De besluitvorming over de Rijn Gouwe Lijn (RGL) is een voorbeeld van hoe een bestuurder zijn wil probeert door te drammen. Onder leiding van toenmalig gedeputeerde Asje van Dijk werden gemeenten als Leiden, Katwijk en Noordwijk onder zeer zware druk gezet om dat tramlijntje aan te leggen. Hiervoor in de plaats zouden bestaande busverbindingen opgeheven worden, omdat de RGL anders nog minder rendabel zou worden. Pas na het vertrek van Van Dijk hebben zijn opvolgers (deels) op de rem getrapt. Al blijft de RGL-droom nog voortsudderen. 400 miljoen euro is er nog beschikbaar voor dat gedrocht: stop dat geld in de Rijnlandroute, zodat daar een echte verbindingsweg kan komen die twee keer twee rijstroken heeft.
In de regio Duin- en Bollenstreek zet de Provincie Zuid-Holland haar ideeën door om een HOV-verbinding aan te leggen, die van Noordwijk tot aan Amsterdam/Schiphol moet lopen. Kijkt er iemand wel eens naar de voorbijrijdende bussen in deze regio? De godganse dag zit er niemand of hooguit drie personen in. OK, met uitzondering van twee halve uurtjes per dag. Ondertussen ontregelen die bussen wel het overige verkeer, aangezien zij voorrang krijgen bij de stoplichten. Hierdoor stijgt de wachttijd van al het autoverkeer en komen er meer CO2-emissies de lucht in.
Het maakt de dromende bestuurders allemaal niet uit. ‘Ram die HOV over de Lisserbrug. Natuurlijk is die brug nu al een doorstroomramp voor het verkeer, maar we geven de bus gewoon voorrang.’ Een totale verkeersinfarct wordt hier natuurlijk het gevolg van. Daarna moet de HOV door de Sportlaan in Lisse; ten koste van een deel van een woningbouwproject. Maar dat maakt niet uit: alles moet wijken, want de HOV-bus komt eraan! Door gaat de HOV, via Sassenheim naar Voorhout. Oh wacht; daar is ook een totaal overbelaste weg; de Herenstraat. Dat is ook de perfecte route om de HOV-bus doorheen te stouwen. Met nog meer vertraging en ergernis voor het overige verkeer. HOV? Weg ermee!
De afgelopen week zijn onder meer overleden:
Janice Voss (55): Amerikaans astronaut
Eelke Scherjon (56): Nederlands klompenmaker
Marie-Louise Haumont (93): Belgisch schrijfster
Barbara Marianowska (64): Pools politica
Jeffrey Zaslow (53): Amerikaans journalist, schrijver en columnist
Adriaan Bontebal (59): Nederlands dichter
Gratia Schimmelpenninck van der Oye (99): Eerste Nederlandse vrouw op Olympische Winterspelen
Whitney Houston (48): Amerikaans zangers
Lillian Bassman (94): Amerikaans schilder en kunstfotografe
Het woord van de week: Treeplanker.
Het Openbaar Vervoer was een goed idee in de 19de eeuw, toen de mensen nog geen eigen auto hadden. Maar het busverkeer kan niet op tegen de concurrentie van de auto en moet zo langzamerhand geminimaliseerd worden. Eerst moet de gebruiker zich door weer en wind naar een bushalte toe worstelen, waarna hij gebracht wordt naar een plek waar hij niet wil zijn. En dan moet je nog geluk hebben, dat de bus niet te laat, te vroeg of helemaal niet rijdt.
Hele generaties aan bestuurders, al dan niet op het niveau van de provinciale overheid, dromen er echter van om de grondlegger te zijn van weer een nieuw openbaar vervoerverbinding. Alles moet wijken om hun ‘visie’ te realiseren. Het maakt hen niet uit dat er totaal geen behoefte aan nog meer busverkeer is en dat de overige, al overbelaste, verkeersstromen nog meer in het geding komen.
De besluitvorming over de Rijn Gouwe Lijn (RGL) is een voorbeeld van hoe een bestuurder zijn wil probeert door te drammen. Onder leiding van toenmalig gedeputeerde Asje van Dijk werden gemeenten als Leiden, Katwijk en Noordwijk onder zeer zware druk gezet om dat tramlijntje aan te leggen. Hiervoor in de plaats zouden bestaande busverbindingen opgeheven worden, omdat de RGL anders nog minder rendabel zou worden. Pas na het vertrek van Van Dijk hebben zijn opvolgers (deels) op de rem getrapt. Al blijft de RGL-droom nog voortsudderen. 400 miljoen euro is er nog beschikbaar voor dat gedrocht: stop dat geld in de Rijnlandroute, zodat daar een echte verbindingsweg kan komen die twee keer twee rijstroken heeft.
In de regio Duin- en Bollenstreek zet de Provincie Zuid-Holland haar ideeën door om een HOV-verbinding aan te leggen, die van Noordwijk tot aan Amsterdam/Schiphol moet lopen. Kijkt er iemand wel eens naar de voorbijrijdende bussen in deze regio? De godganse dag zit er niemand of hooguit drie personen in. OK, met uitzondering van twee halve uurtjes per dag. Ondertussen ontregelen die bussen wel het overige verkeer, aangezien zij voorrang krijgen bij de stoplichten. Hierdoor stijgt de wachttijd van al het autoverkeer en komen er meer CO2-emissies de lucht in.
Het maakt de dromende bestuurders allemaal niet uit. ‘Ram die HOV over de Lisserbrug. Natuurlijk is die brug nu al een doorstroomramp voor het verkeer, maar we geven de bus gewoon voorrang.’ Een totale verkeersinfarct wordt hier natuurlijk het gevolg van. Daarna moet de HOV door de Sportlaan in Lisse; ten koste van een deel van een woningbouwproject. Maar dat maakt niet uit: alles moet wijken, want de HOV-bus komt eraan! Door gaat de HOV, via Sassenheim naar Voorhout. Oh wacht; daar is ook een totaal overbelaste weg; de Herenstraat. Dat is ook de perfecte route om de HOV-bus doorheen te stouwen. Met nog meer vertraging en ergernis voor het overige verkeer. HOV? Weg ermee!
De afgelopen week zijn onder meer overleden:
Janice Voss (55): Amerikaans astronaut
Eelke Scherjon (56): Nederlands klompenmaker
Marie-Louise Haumont (93): Belgisch schrijfster
Barbara Marianowska (64): Pools politica
Jeffrey Zaslow (53): Amerikaans journalist, schrijver en columnist
Adriaan Bontebal (59): Nederlands dichter
Gratia Schimmelpenninck van der Oye (99): Eerste Nederlandse vrouw op Olympische Winterspelen
Whitney Houston (48): Amerikaans zangers
Lillian Bassman (94): Amerikaans schilder en kunstfotografe
Het woord van de week: Treeplanker.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten