5.4.12

Hondenode

Column: De waan(zin) van de week

Waarom hebben mensen honden? Ze poepen overal op straat, maar met name bij mij in de tuin. Andermans honden zitten regelmatig op de motorkap van mijn auto, waarna ik de vieze pootafdrukken weer moet verwijderen. En dan moet ik nog geluk hebben dat er geen krassen op m’n auto staan.

Regelmatig braken een of meerdere honden ook. Niet op het terrein van de eigenaren van die honden. Nee, precies voor mijn deur of in mijn tuin. Regelmatig zie ik ze lopen door m’n tuin, op zoek naar een vogel of een ander wezen van de natuur om op te jagen. Toen ik een jaar of 18 was, zaten een paar schattige jonge konijntjes te spelen voor mijn ouderlijk huis. Hebt u ooit een doodskreet van zo’n konijntje gehoord, waarde columnlezer? Het gaat door merg en been en u zult het nooit meer vergeten. Inderdaad; een van die konijntjes was gegrepen door een hond.

Ik pleit voor het permanent aanlijnen van alle honden. Honden zijn huisdieren en dat is waar ze horen: in huis. In iedere gemeente moet hondenbelasting worden ingevoerd. De hondeneigenaren moeten verplicht worden om de hondenpoep op te ruimen. En als dat niet gebeurt, moeten forse boetes worden opgelegd en de honden moeten vervolgens hondenluiers dragen.

Zit u hard ‘ja’ te knikken bij het lezen van deze column? Verandert u dan het woord ‘honden’ in ‘katten’. Onderzoek heeft uitgewezen dat de gemiddelde kat jaarlijks acht vogels grijpt en doodt. En de verwilderde katten een veelvoud hiervan. In Nederland wonen momenteel zo’n 3,6 miljoen katten; dat betekent dat ieder jaar 28,8 miljoen vogels door deze ‘huisdieren’ gedood worden. Het is onvoorstelbaar dat dit getolereerd wordt door de zelfverklaarde natuurliefhebbers. Sterker nog; hoe kun je als natuurliefhebber een kat in huis nemen en ‘m vervolgens de deur uit laten, zodat die kan jagen op elke willekeurig prooi. Die prooi, of het nu een vogeltje, konijntje of kikker is, wordt nodeloos gedood, want de kat gaat vervolgens terug naar z’n huis waar die z’n natje en droogje (en eten!) krijgt.

De afgelopen week zijn onder meer overleden:

Philippe Bruneau (73): Frans komiek en acteur
Warren Stevens (92): Amerikaans acteur
Aleksandr Aroetjoenjan (91): Armeens componist
Hans van den Doel (74): Nederlands politicus
Kees Guijt (58): Nederlands voetballer
Jan Fijnvandraat (86): Nederlands evangelist en bijbelleraar
Miguel de la Madrid (77): Mexicaans president
Jos Huigsloot (26): Nederlands footballspeler
Jimmy Little (75): Australisch zanger, gitarist en liedjesschrijver

Het woord van de week: Autogeen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten