12.7.10

Trauma

Column: De waan(zin) van de week

Op deze 12de juli van het jaar 2010 is er eigenlijk maar een onderwerp van de afgelopen week dat het waard is om over te schrijven; de fiscale opsporingsdienst FIOD die onderzoek doet naar de manipulatie van de beurskoersen.

Geintje. Natuurlijk gaat het over de verloren finale van het WK-voetbal, waarbij Oranje in de tweede helft van de verlenging een doelpunt tegen kreeg en na 1974 en 1978 voor de derde keer de meest belangrijke voetbalprijs misliep. Nu al wordt er gesproken van een nieuw voetbaltrauma en vanaf deze column wil ik een halt toeroepen aan deze denkwijze. Een trauma is slechts wat wij Nederlanders er zelf van maken.

Toen Oranje in 1974 en 1978 verloor, was ik 4 en 8 jaar. Mede door de verhalen die ik van volwassenen om me heen hoorde, was/ben ik nog altijd teleurgesteld over die verliespartijen. Maar laten we wel wezen: als toeschouwer, of je nu 4, 40 of 120 bent, heb je totaal geen invloed op het voetbalspelletje. De 11 mensen in het veld moeten het doen. Als zij niet winnen, hebben zij gefaald. Daar hoeven de overige 16,8 miljoen Nederlanders toch geen trauma aan over te houden?!

Ik ga dus niet mijn kinderen later vertellen hoe erg het was dat ‘we’ in 2010 de finale nipt verloren van Spanje. Geen verhalen over ‘had Robben maar gescoord toen hij als enige speler voor de keeper stond’. Het was een voetbalwedstrijd en die werd verloren. Helaas pindakaas. Als het niet bevalt, ga dan fan worden van een andere sport waar Nederland wel regelmatig een wereldkampioenschap wint, zoals hockey.

Kortom, waarde bloglezer, de orde van de dag is teruggekeerd. Laten we onze kinderen niet met een verzonnen trauma opzadelen. Vandaag begint de victorie!

Al hoeft van mij Sinterklaas dit jaar niet meer langs te komen.

De afgelopen week zijn onder meer overleden:

Huang You-di (98): Taiwanees musicus en componist
Jia Hongsheng (43): Chinees acteur
Jan Blokker (83): Nederlands journalist
Matilde Rosa Lopes de Araújo (89): Portugees kinderboekenschrijfster
Gijs Stappershoef (90): Nederlands televisiepionier
Hans-Georg Behr (73): Oostenrijks journalist en schrijver
Maria Olivia da Silva (130): Niet-erkende oudste mens
Nobuyoshi Tamura (77): Japans aikidosensei
Robert Spillane (45): Amerikaans acteur

Het woord van de week : Katertrauma.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten