9.6.09

Slok

Column: Wat een week!

Het belangrijkste sportnieuws van afgelopen week was natuurlijk niet de voetbalwinst van Nederland op IJsland, waardoor Oranje zich plaatste voor het WK van volgend jaar. De winst van Roger Federer op Roland Garos zorgde ervoor dat we leven in een tijdperk van de beste tennisser aller tijden. Al vind ik wel dat hij dan nog minimaal één grand slam toernooi moet winnen: dan heeft Federer ook definitief Pete Sampras met zijn 14 grand slam overwinningen achter zich gelaten. En over tien jaar? Dan is wellicht Rafael Nadal de beste speler aller tijden. Zo zie je maar: alles is betrekkelijk.

De rest van Europa volgde zondag 7 juni Nederland in de verkiezingen voor het Europees Parlement. Nu de uitslagen (grotendeels) bekend zijn, kan gesteld worden dat de anti-Europese partijen en “onafhankelijken”, wat die term ook mag betekenen, de op twee na grootste partij zijn geworden. Samen nemen ze 147 zetels in en zijn ze bijna net zo groot als de Partij van de Europese Sociaal-Democraten (waar de PvdA onderdeel van is) met 161 zetels. Grote winnaar van de Europese verkiezingen is de EVP-ED (Europese Volkspartij en Europese Democraten: 263 zetels) waarvan het CDA en Silvio Berlusconi, minister-president van Italië, onderdeel van zijn.

De afgelopen week werd ook duidelijk dat de rechters in Nederland roomser moeten zijn dan de paus. Twee rechters werden aangehouden met een slok op achter het stuur en moeten hun functie neerleggen. Natuurlijk is het verwerpelijk dat je met alcohol in je bloed rondrijdt in een potentieel moordwapen. Wat een auto natuurlijk is, op het moment dat je beschonken of dronken een kind overrijdt. Maar moeten de rechters daardoor verbannen worden om hun beroep uit te oefenen, zodra ze hun straf hebben uitgezeten danwel uitgevoerd? U zegt “Ja”? Dat is prima, maar dan moet deze straf wat mij betreft voor iedereen gelden. Bent u met uw man of vrouw naar een gezellig verjaardagsfeestje geweest, hebt beiden twee of drie glaasjes wijn gedronken en wordt vervolgens gecontroleerd met een alcoholcontrole? Zeg maar dag tegen uw baan. Is zo’n situatie wel fair? Vindt u nog steeds dat rechters verbannen moeten worden uit hun beroep?

Nieuws uit België: daar krijgen leerlingen op basisscholen zogeheten “Brain gym”. Deze oefeningen dienen als middel tegen stress en proefwerkvrees. Op Zen-muziek moeten de kinderen de vingertoppen tegen elkaar zetten en de ogen dicht doen. Dat is nog even een goed excuus voor schoolkinderen die erop betrapt worden even niet op te letten: “Ik ben aan het braingymmen, juf!”

Mijn vrouw en ik hebben in februari vliegtickets gekocht voor een lang weekend naar Londen, begin augustus. Keurig hebben we vliegtaks betaald voor vijf personen: 62,50 euro in totaal. Eind maart kregen we het verheugende bericht van onze regering dat de vliegtaks per 1 juli is afgeschaft en dat we onze vliegtaks terug zouden krijgen. Met de betreffende Airline heb ik gebeld en de vriendelijke mevrouw met wie ik sprak, gestationeerd in Polen zo vertelde ze me(!), had nog nooit van de afschaffing van de vliegtaks gehoord. Of ik een mail wilde sturen met informatie over deze vliegtaksafschaffing, met daarbij de opmerking dat we die 62,50 euro terug zouden willen hebben. Dat is een week geleden en smachtend bekijk ik iedere dag mijn bankrekening. Vooralsnog blijf ik kijken.

Het woord van de week: Paraplusloopvergunning.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten