1.3.09

Schiphol-Noordzee

Column: Wat een week!

Hét nieuws van de afgelopen week dat Nederland, of in ieder geval de Nederlandse media, in bedwang hield, was de vliegtuigcrash op Schiphol. De dag na het ongeluk telde ik maar liefst 21(!) artikelen over dit onderwerp in een regionaal dagblad. Voor de nabestaanden, de negen slachtoffers zelf en de meer dan tachtig gewonden was het een verschrikkelijke ervaring, maar de omgeving van Schiphol is voor een ramp behoed.

Toch vraag ik mezelf af hoe lang het nog goed kan gaan om zo’n grote mainport te hebben liggen tussen miljoenen inwoners. Ho! Stop! Niet meteen gaan emailen dat ik anti-Schiphol ben en dat al die duizenden banen behouden moeten blijven! Natuurlijk is Schiphol van belang voor de lokale, regionale en nationale economie. Alleen ligt het niet op de juiste plek. Hoe vaak gebeurt het niet dat bedrijven die tegen een woonlocatie aanliggen of in een woonlocatie gehuisvest zijn, al dan niet dringend verzocht worden te gaan verhuizen naar een bedrijventerrein. Ik zie niet in waarom iets dergelijks niet met Schiphol gebeuren kan.

Vorig jaar waren er plannen een eiland te creëren in de Noordzee teneinde een windmolenpark op deze locatie te plaatsen. De kosten voor een dergelijk windmoleneiland zijn grotendeels vergelijkbaar met de kosten voor de aanleg van één en ook meerdere start- en landingsbanen van Schiphol op zo’n eiland. Natuurlijk komen er extra kosten bij, zoals een terminal en een metro waarmee de vliegtuigpassagiers razendsnel naar het oude Schiphol vervoerd kunnen worden. De Nederlandse politici willen toch bouwprojecten stimuleren om de economie weer op gang te brengen? Start hier dan mee, zou ik zeggen. En niet zeggen dat het niet kan, want de gehele luchthaven van Hongkong is in enkele jaren tot 1998 geheel gebouwd op een kunstmatig eiland. De vliegtuigen landden en startten op 30 juni van dat jaar nog op het oude vliegveld en een dag later op het nieuwe vliegveld. Alle apparatuur voor het landen en starten van de vliegtuigen is binnen zes uur verplaatst en opnieuw opgestart. Wat de Chinezen kunnen, moet ons toch ook lukken? En als Schiphol dan verplaatst is naar haar nieuwe locatie, dan kun je op het huidige Schiphol ongelooflijk veel windmolens plaatsen. Als natuurcompensatie.

Bent u ook zo blij met de verkoop van Nuon aan een Zweeds staatsbedrijf? Miljarden euro’s ontvangen we. Nou ja, de gemeenten en provincies dan. Dat betekent dus jarenlang geen lokale en regionale lastenverhogingen meer. Toch?!

Onze nationale huisbankier is vanaf 1 mei 2009 de Royal Bank of Scotland. Dat is een veilig gevoel om ons geld te laten beheren door die zuinige Schotten. Helaas kwam een dag later het bericht dat de Britse regering weer vele miljarden euro’s moest pompen in deze bank, omdat dit financiële instituut anders zou dreigen om te vallen. Niet echt handig van de Nederlandse regering om in deze financieel onzekere tijden een dergelijke aanbestedingsprocedure af te ronden. Hoe zei MP JP het ook al weer? “De kredietcrisis leidt tot onorthodoxe stappen.” Zo’n onorthodoxe stap had dus ook het uitstel van dit aanbestedingsbesluit kunnen zijn.

Het woord van de week: grasplaten.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen